Takaful myGenlife

Perlindungan untuk manfaat kematian sehingga umur 99 tahun, berkonsepkan simpanan.....

Thursday 1 March 2012


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Semua dosa orang yang mati syahid diampuni kecuali hutangnya.”

Sabda Baginda SAW lagi yang bermaksud: “Dan barang siapa yang berhutang, kemudian ia berniat tidak akan membayar hutangnya, lalu ia mati maka Allah akan bertanya di hari kiamat: Apakah kamu mengira bahawa aku tidak akan menuntut hak hambaku? Maka dosa orang yang memberi hutang itu, diberikan pada orang yang berhutang.”

Abu Said berkata: Telah dibawa kepada Rasulullah SAW jenazah untuk disembahyangkan lalu Nabi bertanya: Apakah mayat ini masih menanggung hutang? Sahabat menjawab: Ya. Nabi bertanya: Apakah ia ada meninggalkan harta untuk membayarnya? Jawab sahabat: Tidak. Nabi bersabda: Sembahyanglah kamu kepada kawanmu itu. Nabi sendiri tidak ikut menyembahyangkan.

Kemudian Ali Bin Talib berkata: Biarlah saya yang membayar hutangnya. Sesudah itu, Nabi segera maju menyembahyangkan, lalu Baginda berkata kepada Ali: Semoga Allah membebaskan tanggunganmu (dirimu) dari api neraka, seperti mana kamu membebaskan tanggungan saudara muslim, Allah akan membebaskan tanggungannya (dirinya) dari api neraka pada hari kiamat kelak. 

No comments:

Post a Comment